Model Pengurusan Kelompok oleh Jacob S. Kounin
Jacob Kounin dalam Choong (2009) ialah seorang ahli
teoris dalam bidang pengurusan bilik darjah yang sangat terkenal dengan ‘Konsep
Riak’ yang mana apabila seorang murid akur kepada arahan, murid lain juga akan
ikut bersama. Menurut Haliza Hamzah dan Samuel, J.N. (2009), pengawasan
dan penyeliaan guru yang teliti adalah sangat penting didalam bilik
darjah. Maka, Kounin telah mengesyorkan
lima teknik pengurusan bilik darjah yang boleh diaplikasikan oleh guru bagi
mengawal disiplin murid. Lima teknik
tersebut ialah :
- Merangkumi semua (Withitness)
: Ia merujuk kepada kepekaan guru mengetahui apa yang sedang dilakukan
oleh murid pada setiap masa. Dengan
kepekaan ini, guru dapat menjangka masalah yang akan timbul dan seterusnya
menghalang masalah tersebut daripada menjadi lebih serius, (Haliza Hamzah & Samuel, J.N. 2009).
- Pertindanan (Overlapping) : Menurut
Choong (2009), pertindanan merujuk kepada keupayaan guru menangani lebih
daripada satu situasi secara serentak.
Contohnya guru berupaya menulis di papan tulis sambil mengawasi murid
yang berada di barisan belakang. Hal ini
akan menjadikan bilik darjah berada di dalam keadaan yang terkawal.
- Momentum (Momentum) : Ia
merujuk kepada kebolehan guru untuk meneruskan pengajaran dengan lancar dan
cekap melakukan peralihan sesuatu aktiviti.
Hal ini akan membantu murid bersedia melibatkan diri dalam aktiviti
pengajaran dan pembelajaran.
- Kelancaran (Smoothness) :
Menurut Haliza Hamzah & Samuel, J.N. (2009), bagi
memastikan kelancaran pelaksanaan aktiviti bilik darjah, guru perlulah
mengelakkan penerangan yang meleret, mengulangi perkara yang tidak perlu dan
melakukan fragmentasi. Hal ini perlu
dilakukan supaya peralihan dua aktiviti dalam pembelajaran menjadi lebih licin.
- Kepekaan kelompok (Group Focus) : Kebolehan ini diperlukan bagi mengekalkan penglibatan aktif murid dan mewujudkan minat mereka, Choong (2009). Perkara ini dapat dilakukan apabila guru berupaya mengemukakan soalan yang boleh mencetuskan minat dan sifat ingin tahu murid.
Tuntasnya, guru mestilah mengambil
kira aspek minat, kebolehan, dan perkembangan murid. Setiap akitiviti yang dirancang perlulah
menarik dan mencabar. Hal ini sangat
penting supaya pengajaran yang membosankan, tiada kepelbagaian dan sebagainya
dapat dielakkan kerana perkara ini boleh mendorong kepada berlakunya salah laku
murid.
2.4.1 Sejauh manakah
keberkesanan Model Pengurusan Kelompok Kounin?
Model pengurusan kelompok Kounin ini mempunyai kekuatan yang
tersendiri. Antaranya ialah menurut
Choong (2009), ianya memberi peluang kepada murid untuk terlibat dengan
aktif. Hal ini kerana, pembelajaran
secara koperatif adalah lebih berpusatkan kepada murid dan bahan. Malah, aktiviti secara hands on dapat
menperkembang hubungan sosial antara murid.
Perkara ini seterusnya dapat menjadikan persekitaran bilik darjah
menjadi lebih kondusif
Namun demikian, terdapat beberapa kelemahan telah dikenal
pasti dalam model ini. Antaranya ialah
guru memerlukan kemahiran dalam mengurus setiap kelompok kerana guru
berkemungkinan besar perlu mengurus beberapa perkara dalam satu masa. Malah, model ini kurang memberi tumpuan
kepada pembentukan nilai seperti pembentukan diri individu kerana pembelajaran
adalah secara berkumpulan.
2.4.2 Keberkesanan Model
Pengurusan Kelompok Kounin
Cikgu Dismah merupakan guru cemerlang Bahasa Melayu. Semasa mengajar murid tahun 4 Bijak, dia akan
memastikan kelas 4 Bijak berada dalam keadaan yang terkawal. Kepekaannya dalam teknik withitness menyebabkan
Cikgu Dismah peka terhadap apa-apa suasana yang berlaku di dalam kelas. Hal ini menjadikan dia lebih sensitif untuk
mengesan tingkah laku disruptif murid untuk mengelakkannya daripada menjadi lebih
serius.
Keupayaannya menangani lebih daripada satu situasi secara
bertindan menjadikan dia berupaya mengajar Sarah sambil mengawasi Raju yang
berada di barisan belakang. Momentum
Cikgu Dismah dalam meneruskan pengajaran dengan lancar serta cekap melakukan
peralihan sesuatu aktiviti sangat membantu semua murid tahun 4 Bijak bersedia
bagi melibatkan diri dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran. Hal ini akan menjadikan bilik darjah berada
di dalam keadaan yang terkawal.
Cikgu Dismah juga bijak mengelakkan penerangan yang
berbunga-bunga. Malah, kebijaksanaan
beliau untuk tidak mengulangi perkara yang tidak perlu menjadikan peralihan dua
aktiviti dalam pembelajaran menjadi lebih licin dan sempurna. Bukan itu sahaja, Cikgu Dismah mempunyai
kepekaan kelompok yang sangat baik. Hal
ini dapat mengekalkan penglibatan aktif murid 4 Bijak. Malah, semua murid menunjukkan minat untuk
mengambil bahagian dalam aktiviti yang dilaksanakan setelah Cikgu Dismah mencetuskan
minat dan sifat ingin tahu murid terhadap tajuk menarik yang diajar oleh Cikgu
Dismah pada hari tersebut.
No comments:
Post a Comment