Pendahuluan
Pada zaman yang dilingkari dengan kemajuan sains dan teknologi ini,
guru banyak berhadapan dengan pelbagai ragam dan tingkah laku murid yang
bermasalah yang boleh mengundang kepada masalah disiplin yang lebih besar. Bertitik tolak daripada itu, Implementasi
guru terhadap pengetahuan mengenai model disiplin adalah sangat penting bagi
memastikan kelas dapat diuruskan dengan baik dan berada di dalam suasana yang
kondusif.
Sekiranya seseorang guru tidak dapat menguruskan kelas
dengan baik, apakah yang akan terjadi dengan keadaan dan suasana di dalam
sesebuah kelas? Maka, sudah pastinya ia
akan memberi tekanan kepada guru setiap kali melangkah masuk ke dalam kelas
apabila berhadapan dengan suasana kelas yang tidak menggalakkan dan merangsang murid
untuk belajar.
Sebelum perkara ini berakar umbi, pengurusan disiplin
bilik darjah yang efektif haruslah difikirkan dan dilaksanakan dengan segera
dengan menggunakan pelbagai model disiplin bilik darjah yang sesuai. Pendekatan yang digunakan oleh guru bagi
mengurangkan tingkah laku negatif di dalam bilik darjah haruslah sesuai mengikut
keadaan murid. Hal ini kerana, jika guru
tersalah mengambil langkah dalam memberi hukuman, besar kemungkinan timbul pula
masalah lain yang mendatangkan kesukaran kepada guru.
Justeru, pemilihan dan langkah yang bijak dalam memberi hukuman
juga adalah penting yang harus difikirkan oleh seseorang guru sebelum mengambil
tindakan yang sewajarnya terhadap murid.
Oleh yang demikian, kebijaksanaan
seseorang guru dalam mengaplikasikan teori-teori dalam model disiplin amatlah
diperlukan bagi mewujudkan bilik darjah yang cemerlang dan kondusif.
Model Disiplin
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, istilah pengurusan diertikan
sebagai perihal mengurus sesuatu. Manakala
bagi istilah disiplin pula diertikan sebagai latihan pemikiran dan kelakuan
supaya boleh mengawal diri sendiri dan patuh pada tatatertib. Bagi istilah bilik darjah pula kita sedia
maklum bahawa istilah tersebut membawa makna ruang tempat belajar. Perkataan
disiplin berasal daripada perkataan Latin disciplina yang bermaksud mengajar.
Secara umumnya, disiplin boleh didefinisikan sebagai latihan pemikiran dan
kelakuan supaya boleh mengawal diri sendiri dan patuh kepada tatatertib. (Kamus
Dewan edisi keempat). Selain itu, Choong (2009) menyatakan bahawa disiplin
adalah pencegahan dan pemulihan atau secara keterangannnya adalah latihan yang
dijangkakan menghasilkan watak yang khusus atau pada tingkah laku.
Pengurusan disiplin bilik darjah bermaksud tindakan ke atas masalah
tingkah laku yang ditunjukkan oleh murid (Haliza Hamzah & Samuel J.N).
Tindakan atau langkah yang diambil perlulah ke arah mendatangkan manfaat kepada
murid dan untuk menyedarkan murid akan kesilapan atau salah laku yang
dilakukannya. Dalam konteks sekolah, Mok (2014) mengaitkan
disiplin dengan kemampuan pelajar mematuhi peraturan sebagai suatu mekanisme
kawalan tingkah laku melalui ganjaran dan hukuman. Kesimpulannya, pengurusan disiplin bilik
darjah adalah cara bagaimana guru mengurus atau mentadbir bilik darjahnya
daripada berlaku sebarang masalah disiplin. Pengurusan disiplin bilik darjah
yang baik akan menjamin keberhasilan pengajaran dan pembelajaran yang
dilakukan. Hal ini kerana, ia amat
penting dalam menentukan keberhasilan dan kejayaan sesebuah pengajaran.
Model disiplin dalam
pengurusan bilik darjah
Dalam konteks bilik darjah, disiplin merupakan satu set peraturan
yang dikenakan kepada murid-murid untuk mengawal dan mendapatkan tingkah laku yang
diingini. Disiplin merupakan salah satu
aspek semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Terdapat lima model pengurusan
disiplin bilik darjah yang boleh dijadikan rujukan kepada guru-guru sekolah
bagi membentuk bilk darjah yang kondusif.
Model-model tersebut ialah Model Modifikasi Tingkah Laku B.F.
Skinner, Model Disiplin Asertif Canter, Model Akibat Logikal
Dreikurs, Model Pengurusan Kelompok Kounin dan Model Terapi Realiti
Glasser
No comments:
Post a Comment