2.2 Model Disiplin
Asertif Canter
Lee dan Marlene Canter telah menubuhkan Canter Associates
pada tahun 1976 dan telah menerbitkan buku mengenai disiplin asertif. Model ini lebih menekankan penetapan dan
penguatkuasaan peraturan serta memastikan murid-murid mematuhi peraturan
tersebut dengan tegas, (Haliza Hamzah & Samuel, J.N. 2009).
Model ini digunakan bagi melatih murid untuk menerima konsekuen terhadap
tindakan mereka.
Beberapa perkara asas yang perlu diketahui dalam model
Asertif Canter adalah tingkah laku yang wajar perlulah diberi pengukuhan. Seterusnya,
guru perlu merangka sistem ganjaran dan dendaan serta bersifat asertif bagi
mengawal bilik darjah. Pada masa yang
sama, guru dan murid sememangnya mempunyai hak masing-masing. Hal ini bermakna, guru berhak mengajar tanpa
gangguan manakala murid pula berhak belajar dalam suasana yang tenang, (Haliza
Hamzah & Samuel, J.N. 2009).
Guru perlu bijak memberi respon kepada murid mengikut
sesuatu situasi sama ada bersifat asertif, tidak asertif atau agresif. Contoh bersifat tidak asertif seperti menyuruh
murid berhenti bercakap. Contoh bagi bersifat
asertif adalah seperti guru menarik balik token sekiranya murid masih
meneruskan tingkah laku negatif. Bagi respon
yang berbentuk agresif pula adalah seperti guru mengancam bertindak kasar pada sesuatu
situasi. Selanjutnya, menurut Choong,
(2009). Ganjaran dalam bentuk pengukuh
sama ada dari segi sosial (pujian), grafik (bintang), aktiviti (masa rehat) dan
fizikal (hadiah) adalah wajar diberikan kepada murid yang menunjukkan tingkah
laku yang positif.
Menurut Choong (2009), pelan Model Disiplin Asertif
perlulah dirangka bagi mengurus disiplin bilik darjah supaya dalam keadaan
terkawal. Hal ini kerana, sekiranya
perkara sebegini tidak diendahkan, berkemungkinan besar menurut Haliza Hamzah
dan Samuel, J.N. (2009) guru tersalah memilih konsekuen yang difikirkan wajar
yang membawa kepada ketidakadilan kepada murid.
Oleh sebab itulah guru perlu menyediakan pelan disiplin sewaktu hari
pertama guru masuk ke kelas. Suatu
perkara yang perlu ditegaskan oleh guru ialah, guru perlu menyediakan peraturan
bersama-sama dengan murid dan perlu mendapat persetujuan oleh murid. Peraturan tersebut hendaklah difahami oleh
murid dan tidak bias kepada sesetengah murid yang lain yang berkemungkinan
mempunyai perbezaan dari segi status, kedudukan dan latar belakang yang
berbeza.
2.2.1 Sejauh manakah
keberkesanan Model Disiplin Asertif Canter?
Kekuatan yang boleh dilihat daripada model disiplin asertif Canter
ialah model ini penting menurut Choong (2009) sebagai rujukan bagi guru mengenai
pelan disiplin. Sebaik sahaja mendapat
kelulusan pihak pentadbir di sekolah, pelan ini akan memudahkan guru bagi
menangani masalah disiplin dalam bilik darjah.
Malah, ia juga memudahkan guru untuk mengambil tindakan yang tepat. Hal ini kerana, murid akan menerima hukuman
yang setimpal seperti mana yang telah dipersetujui di dalam peraturan yang
telah dibentuk bersama-sama dengan murid.
Namun, kelemahan model ini ialah apabila murid berjaya
dicegah dari melakukan kesalahan disiplin, mungkin sahaja sebenarnya mereka
takut dikenakan tindakan disiplin. Oleh
yang demikian, guru perlulah membimbing murid agar berkelakuan baik supaya
murid tidaklah mematuhi peraturan semata-mata bagi mengelak dikenakan tindakan
disiplin.
2.2.2 Contoh keberkesanan
Model Disiplin Asertif Canter
Bagi menunjukkan keberkesanan model ini, saya akan memberikan
contoh mengenai pelan pengurusan disiplin kelas tahun 5 Alfa dibawah kendalian
Cikgu Ros. Persetujuan bersama-sama
murid mengenai peraturan yang telah dirangka oleh Cikgu Ros telah mendapat kata
putus dari semua murid. Disebabkan
mereka telah memahami peraturan tersebut dengan jelas, mereka bersedia untuk
menerima hukuman sekiranya mereka melanggar peraturan. Pembentukan pelan disiplin tersebut telahpun
mendapat kelulusan daripada guru besar.
Apabila John mengganggu rakannya, masalah perlulah
ditangani secara tenang dan pantas menurut Haliza Hamzah dan Samuel, J.N.
(2009) sepertimana yang terdapat dalam hierarki tindakan pembetulan
Canter. John telah diberi amaran untuk
kali yang pertama dan dikenakan time out dibelakang kelas kerana masih
mengganggu rakannya. Namun, John telah
menunjukkan tingkah laku yang melampau dengan menumbuk rakannya yang
menyebabkan Cikgu Ros terus membawa John berjumpa dengan guru besar untuk ditangani
dengan segera.
Disebabkan semua murid kelas 5 Alfa telah berkelakuan
baik, Cikgu Ros telah melekatkan serpihan puzzle yang ditampal didalam kelas
sebagai pengukuhan positif. Mereka telah
memahami bahawa, sekiranya puzzle tersebut telah lengkap dilekat, mereka akan
menerima ganjaran iaitu Cikgu Ros berjanji akan mengadakan jamuan bersama
dengan mereka. Namun, serpihan puzzle
tersebut tidak akan dilekatkan sekiranya ada dikalangan mereka melakukan
kesalahan disiplin.
No comments:
Post a Comment