2.3 Model
Akibat Logikal Dreikurs
Secara umumnya, fokus utama model akibat logikal
Dreikurs adalah bagi mewujudkan suasana bilik darjah yang bersifat demokratik
supaya mereka rasa dipunyai, Choong (2009).
Guru yang ingin mengawal bilik darjah dengan baik tidak seharusnya
menggunakan hukuman. Sebaliknya, guru
perlu mengenal pasti punca salah laku murid terlebih dahulu kerana mereka perlu
dibimbing untuk memahami peraturan di dalam bilik darjah. Justeru, Dreikurs telah mengemukakan empat
motif utama salah laku yang sangat penting untuk difahami oleh guru bagi
mengawal tingkah laku yang bermasalah di dalam kelas. Antaranya ialah:
- Inginkan
perhatian : Menurut Haliza Hamzah dan Samuel, J.N. (2009), sesetengah
murid akan cuba mendapatkan perhatian guru dengan cara yang boleh mengundang
kemarahan guru. Contohnya, Ali mengetuk
meja dengan sengaja. Tindakan yang boleh
dilakukan bagi mengawal situasi ini ialah, guru boleh mengalihkan tumpuan semua
murid dengan melakukan aktiviti yang boleh mengalihkan tumpuan Ali bagi
berhenti daripada mengetuk meja.
- Mencabar
kuasa (konflik) : Apabila murid bertindak mencabar kewibawaan guru seperti
enggan menyiapkan tugasan yang diberi, guru perlu bertenang, kaji serta cuba kenal
pasti punca kelakuan mereka, tanya dan jumpa mereka secara individu.
- Membalas
dendam : Murid bertindak membalas dendam untuk menunjukkan rasa tidak puas hati
terhadap sikap guru yang mengongkong atau bersifat tidak adil terhadap
murid. Contohnya, Azman sengaja
menyembunyikan buku rakannya kerana dia selalu disisihkan oleh guru kerana
tidak pandai dalam matapelajaran matematik.
Bagi murid yang berkelakuan begini, guru boleh mencuba untuk memberikan
perhatian dan memberi pujian kepada mereka bagi meningkatkan motivasi mereka
untuk belajar.
- Menunjukkan kekurangan : Setelah gagal mendapatkan pengiktirafan melalui motif seperti diatas, murid mungkin akan bertindak dengan memencilkan diri. Contohnya dengan berseorangan dan mengelak dari bercampur dengan rakan sekelas. Bagi mengelakkan perkara ini, guru perlu memberi peluang kepada murid untuk menunjukkan keupayaan dan menghargai usaha mereka.
Sebagai kesimpulan, guru perlulah
mengenal pasti dan memahami motif murid berkelakuan sedemikian. Pada masa yang sama, guru perlu memberitahu
sebab dan akibat apabila murid menunjukkan tingkah laku yang negatif supaya
mereka memahami untuk tidak mempamerkan tingkah laku yang tidak sepatutnya
semasa berada didalam kelas.
2.3.1 Sejauh manakah
keberkesanan Model Akibat Logikal Dreikurs?
Kekuatan yang boleh dilihat dalam model akibat logikal Dreikurs
adalah model ini menurut Choong (2009) dapat membantu guru di dalam memahami
motif tingkah laku murid. Sebagai
contoh, guru yang berpengalaman akan mengetahui sesetengah murid yang sengaja
untuk membuat tingkah laku bermasalah didalam kelas bagi mendapatkan perhatian
guru dengan cara yang salah. Hal ini
akan memudahkan guru untuk mengambil tindakan dengan sewajarnya bagi
menyelesaikan masalah sebegini. Apabila
guru telah berinteraksi dengan murid untuk membincangkan motif tingkah laku
bermasalah mereka, secara tidak langsung persekitaran yang kondusif akan muncul
hasil daripada sikap tolak ansur murid dengan guru.
Dari segi kelemahannya pula, menurut Choong (2009) model
ini mendatangkan kesukaran kepada guru permulaan bagi mengenal pasti dan
memahami tingkah laku murid. Perkara ini
akan menyebabkan guru mungkin sahaja mengambil tindakan yang kurang tepat
ketika memberikan hukuman terhadap murid yang melakukan kesalahan disiplin di
dalam bilik darjah.
2.3.2 keberkesanan Model
Akibat Logikal Dreikurs
Cikgu Faizal telah mempunyai pengalaman mengajar selama 10
tahun. Danny merupakan murid tahun 6
Merah yang sering kali membuli rakan yang lebih kecil daripadanya. Cikgu Faizal telah mengenal pasti motif
tingkah laku Danny yang inginkan perhatian daripada guru-guru. Setelah Cikgu Faizal mengadakan perbincangan
secara individu dengan Danny, Cikgu Faizal telah membantu Danny untuk memahami
motif yang ditunjukkan. Pada masa yang
sama, Cikgu Faizal telah membimbing dan memberi kesedaran kepada Danny bahawa
tindakannya yang suka membuli rakannya adalah salah.
Cikgu Faizal telah memberi pilihan kepada Danny sama ada
meneruskan untuk membuli rakannya atau menarik semula ganjaran token yang telah
diberikan. Dalam hal ini, Danny tidak
boleh dipaksa untuk mengikuti arahan Cikgu Faizal. Sebaliknya, guru harus memberi pilihan kepada
Danny bagi membetulkan tingkah laku Danny supaya menjadi lebih
bertanggungjawab. Cikgu Faizal juga
telah menerangkan akibat sekiranya Danny masih lagi membuli rakan yang lebih
kecil daripadanya. Memandangkan Danny
sering kali dinasihati oleh Cikgu Faizal dengan cara yang baik, akhirnya Danny
memahami bahawa dia perlu bertanggungjawab ke atas tindakannya dan seterusnya
dia perlu menghormati rakan-rakannya yang lain.
No comments:
Post a Comment