2.1 Model Modifikasi
Tingkah Laku B.F. Skinner
Burrhus Frederic Skinner (1904-1990) seperti dalam Haliza Hamzah
dan Samuel, J.N. (2009) berpendapat bahawa tingkah laku boleh dipengaruhi sebaik
sahaja ia telah ditunjukkan. Ahli
behavioris bersetuju bahawa pengukuhan adalah sangat berkesan dalam mengajar tingkah
laku yang wajar dan mengubah tingkah laku yang kurang wajar. Menurut Choong (2009), terdapat dua jenis
peneguhan, iaitu peneguhan positif dan peneguhan negatif.
Haliza Hamzah dan Samuel, J.N. (2009) menyatakan bahawa peneguhan
positif berlaku apabila rangsangan diberikan seperti hadiah, pujian, dan
sebagainya adalah bertujuan untuk meningkatkan tingkah laku murid yang
diingini. Manakala, peneguhan negatif
berlaku apabila rangsangan seperti komik dikeluarkan supaya murid-murid kembali
menunjukkan tingkah laku yang diingini.
Oleh itu, untuk mendapat tingkah laku yang diingini, peneguhan atau
ganjaran perlu diberi selepas seseorang menunjukkan tingkah laku tersebut.
Bertitik tolak daripada itu, tingkah laku yang diiringi
dengan peneguhan maka kebarangkaliannya untuk berulang adalah tinggi (Akhiar
Pardi & Shamsina Shamsuddin, 2013).
Berbanding dengan murid yang diberi hukuman, mungkin sahaja tingkah laku
tersebut menjadi kurang kerap atau langsung tidak akan berlaku. Malah, tingkah laku boleh juga terhapus
sekiranya ia tidak diteguhkan oleh guru.
Hal ini bermakna, tingkah laku murid memerlukan pengukuhan samada secara
serta merta atau berkala. Perlulah diingatkan
bahawa, pengukuhan mungkin sahaja boleh berjaya dengan sekali pengukuhan. Namun
demikian, sesetengah tingkah laku juga memerlukan pengukuhan secara
berperingkat-peringkat.
Skinner dalam Choong (2009) juga berpendapat bahawa kita
harus memahami teori behavioral bahawa sebenarnya tingkah laku adalah boleh
dipelajari. Hal ini kerana, kita
cenderung mengulangi tingkah laku yang telah diperkukuhkan dan akan mengelak
tingkah laku yang boleh mendatangkan hukuman.
Bukan itu sahaja, tingkah laku juga boleh diajar, diubah serta diubah
suai. Pendek kata, ibu bapa dan guru
bolehlah mengajar tingkah laku baru serta mengubah suai tingkah laku yang sedia
ada. Disamping itu, menurut Choong
(2009), perubahan tingkah laku hendaklah berfokus pada “kini dan di sini”. Hal ini memberi maksud bahawa, fokus haruslah
diberikan kepada perkara yang berlaku semasa peristiwa tersebut. Bukannya menekankan kepada perkara lepas yang
telah berlaku. Sebagai kesimpulan,
apa-apa tingkah laku yang diteguhkan oleh guru sama ada berbentuk positif atau
negatif digunakan bertujuan untuk meneguhkan atau meningkatkan tingkah laku
yang diingini.
2.1.1 Sejauhmanakah
keberkesanan Model modifikasi tingkah laku B.F.Skinner?
Jika dilihat dari sudut kebaikan, hasil daripada aktiviti peneguhan
dilihat sangat memberi kesan yang pantas.
Selain itu, menurut Choong (2009), strategi modifikasi tingkah laku ini
telah disokong melalui hasil penyelidikan yang meluas. Perkara ini telah menjadikan ianya mempunyai
kebolehpercayaan yang tinggi. Bukan itu
sahaja, guru juga akan menjadi lebih peka mengenai apa-apa situasi yang berlaku
didalam kelas. Hal ini akan menjadikan
guru berupaya bagi mengambil tindakan yang tepat semasa menyelesaikan masalah
yang berlaku.
Namun, dari segi kelemahannya pula, peneguhan yang
diterima oleh murid menjadikan mereka hanya melakukan sesuatu untuk
mengharapkan ganjaran yang hanya memenuhi keperluan ekstrinsik mereka (Haliza
Hamzah dan Samuel, J.N. 2009). Sekiranya
tiada ganjaran, murid berkemungkinan tidak akan menunjukkan tingkah laku yang
diingini. Bahkan, perkara ini boleh
mengubah motif murid yang sepatutnya untuk belajar untuk mendapatkan ilmu
bertukar kepada hanya belajar untuk mendapatkan ganjaran semata-mata.
2.1.2 Contoh keberkesanan
Model modifikasi tingkah laku B.F.Skinner
Saya bawakan satu contoh mengenai seorang murid bernama Amar. Dia seorang pelajar tahun 4 Dedikasi yang
sering lambat menyiapkan tugasan dalam matapelajaran Matematik. Sebelum guru mengambil apa-apa tindakan, guru
perlu menganalisa terlebih dahulu seperti dalam Choong (2009) mengapa Amar
bersikap sedemikian. Rupa-rupanya Amar
tidak suka akan matapelajaran matematik disebabkan kaedah pengajaran gurunya
sebelum ini di tahun 3 dahulu yang sukar difahami. Dalam hal ini, guru perlulah membuat pelan
modifikasi tingkah laku dengan menyenaraikan tingkah laku Amar yang memerlukan
perhatian yang khusus.
Oleh kerana guru telah pun mengenal pasti sikap Amar yang
sering lambat menyiapkan tugasan Matematik, maka guru boleh merancang untuk
menggunakan peneguhan positif bagi menggalakan Amar menunjukkan tingkah laku
yang diingini. Peneguhan positif seperti
dalam Haliza Hamzah dan Samuel, J.N. (2009) yang boleh digunakan adalah seperti
guru memberikan hadiah, pujian, ganjaran dan sebagainya. Sebagai contoh, sekiranya Amar berjaya
menyiapkan latihan Matematik dalam tempoh masa yang diberikan, guru akan memberikan Amar satu pelekat
bintang untuk ditampal didalam kelas.
Jika Amar berjaya menjawab soalan yang dikemukakan semasa didalam kelas,
guru perlu memuji Amar seperti “tahniah Amar, kamu berjaya menjawab soalan
ini dengan betul”. Hal ini pastinya
dapat mengubah tingkah laku Amar yang sering lambat menyiapkan latihan apabila
diberi peneguhan.
No comments:
Post a Comment