Pendahuluan
Permainan badminton ialah satu
bentuk permainan yang dimainkan oleh orang Greek dan Mesir kuno. Istilah battledore
dan shuttlecock, datangnya dari permainan kanak-kanak yang dimainkan
dengan dua pemain yang akan memukul bulu tangkis dengan menggunakan raket yang
kecil. Permainan bulu tangkis ini dikatakan berasal dari Greek kuno sejak 2000
tahun yang lalu. Ia menular ke India, kemudiannya ke timur China dan Siam
(Thailand) melalui Indo-Greek Kingdom.
Di India, permainan ini disebut ‘Poona’ (sempena nama sebuah tempat, iaitu
Pune) semasa abad ke-18. Pegawai Tentera British yang berada di Pune,
India ketika itu bertindak membawa balik permainan itu ke England dan
memperkenalkan kepada rakan-rakannya pada tahun 1860-an. Semasa di India, para
pegawai tentera British memainkan permainan itu dengan menambah jaring di
bahagian tengah gelanggang. Permainan ini sebenarnya telah dimainkan di lorong
jalan sekitar London pada tahun 1854 apabila majalah Punch menerbitkan lukisan
kartun yang menggambarkan permainan tersebut. Tetapi, ia menjadi satu sukan
baru apabila dilancarkan oleh pemerintah Duke Beaufort pada tahun 1873 di
Gloucestershire. Ketika itu, askar-askarnya memanggilnya sebagai ‘Badminton
House’, manakala penduduknya pula memanggil dengan nama ‘The Badminton Game’.
Kemudian, nama tersebut bertukar kepada ‘Badminton’ yang juga merupakan nama
rasminya.
Permainan badminton dengan cepatnya tersebar dari England Ke Amerika Syarikat,
Kanada, Australia dan New Zealand, serta negara-negara Eropah yang lain.
Walaupun lelaki merupakan pemain pertama yang memainkannya, namun ia juga telah
menarik minat wanita. Justeru, setahun selepas Kejohanan Badminton Terbuka
Seluruh England diadakan, perintis kejohanan badminton bagi wanita mula diatur.
Tetapi ia dianggap sebabai tidak rasmi dan hanya pada tahun 1904 pertandingan
Seluruh England itu telah bercirikan pertandingan rasmi. Perkembangan
populariti badminton di Kepulauan British terbukti dengan penubuhan 300 kelab
badminton di England pada tahun 1920, kira-kira 500 buah kelab pada tahun 1930,
dan lebih 9,000 buah kelab badminton selepas Perang Dunia Kedua.
Persatuan Badminton
Antarabangsa pula telah ditubuhkan pada tahun 1934 dengan keahlian
bebrapa buah negara seperti Kanada, Denmark, England, Perancis, Belanda,
Ireland, New Zealand, Scotland dan Wales. Negara India pula menyertai persatuan
tersebut pada tahun 1936. Keahliannya semakin meningkat tahun demi tahun dan
menjadi satu-satunya badan antarabangsa sukan badminton pada tahun 1981.
Pada bulan Mac 1939, IBF
mula mengadakan pertandingan di peringkat antarabangsa. Presidennya, Sir George
A. Thomas, Baronet, telah menawarkan trofi bagi kumpulan yang akan memenangi
pertandingan tersebut. Keadaan semasa perang dan selepas perang telah
menyebabkan Piala Thomas yang pertama tertangguh akibat daripada kekurangan
bulu tangkis sehinggalah kejohanan musim 1948/1949.
Idea pertandingan badminton wanita yang seiring dengan Piala Thomas telah
bermula pada tahun 1950. Tetapi ia tidak dilaksanakan kerana masalah kewangan.
Perkara tersebut terus dibincangkan dan akhirnya keputusan dicapai untuk
mengadakan kejohanan badminton tiga tahun sekali. Mrs. H. S Uber di England
telah mendermakan trofi bagi kejohanan tersebut yang dikenali sebagai Piala
Uber (kejohanan wanita). Kejohanan Piala Uber yang pertama telah diadakan pada
musim 1956/1957. Sejak itu, bilangan kejohanan badminton telah meningkat
daripada dua kepada tujuh kejohanan, dengan tambahan Kejohanan Dunia, Piala
Sudirman (piala campuran), Kejohanan Remaja Dunia, Pertandingan Akhir Grand Prix
Dunia dan juga Piala Dunia. Pada tahun 1992, badminton mula disenaraikan di
dalam Sukan Olimpik di Barcelona, Sepanyol.
STRATEGI DALAM PERMAINAN BADMINTON
Terdapat empat
strategi dalam permainan badminton.
Pertama, seorang pemain mesti bergerak ke bulu tangkis bukan menunggu
bulu tangkis menuju kepadanya. Kedua,
seorang pemain perlu memukul bulu tangkis serta merta setelah mendapat peluang
untuk sampai ke bulu tangkis tersebut.
Ketiga, lebih cepat seorang pemain membalas balik pukulan pihak lawan,
lebih kurang masa pihak lawan memulih momentumnya untuk membalas pukulan
pemain. Keempat, dengan menggunakan
kelajuan, kuasa, kecergasan, ketepatan, kekeliruan dan jangkaan yang baik, maka
pemain akan menyebabkan pihak lawan membuat lebih banyak kesilapan ataupun
keletihan untuk memenangi perlawanan tersebut.
Taktik asas dalam perlawanan perseorangan
Pemain akan cuba
untuk memastikan pihak lawan akan hilang daya dan kuasa dalam proses membalas
balik kesemua pukulan pemain semasa perlawanan.
Oleh itu, pemain mesti menggunakan semaksimum mungkin keseluruhan
panjang dan lebar gelanggang (5.180 m x 13.40 m) dengan menghantar pukulan jauh
ke penjuru atau sudut gelanggangpihak lawan.
Ini bertujuan untuk membawa pihak lawan jauh dari pusat operasinya.
Permainan
badminton adalah perlawanan rali.
Setelah servis dilakukan, rali akan berterusan sehingga seorang daripada
dua pemain membuat kesilapan. Pemain
yang memulakan serangan berkemungkinan besar akan menang kerana pemain itu
dapat mengawal permainan dan dan akan memaksa pihak lawan berada dalam situasi
bertahan pada keseluruhan perlawanan dan rali.
Pemain perlu membuat pihak lawan menggunakan lebih banyak daya tenaga
untuk membalas balik pukulan pemain.
Proses meletihkan pihak lawan merupakan mrupakan proses yang mengambil
masa. Setiap pukulan yang digunakan dan
direkaperlu memaksa pihak lawan bergerak jauh dalam masa yang singkat.
Pemain perlu tahu menjimatkan tenaga dan kekuatan. Dalam acara perseorangan, satu rali
memerlukan antara 10 hingga 40 pukulan.
Ketika pemain membuat pihak lawan bergerak ke seluruh gelanggang, pemain
turut bergerak juga. Pemain perlu memastikan bahawa pergerakan adalah mudah dan
gerak kaki adalah ringan tanpa menggunakan tenaga yang banyak.
Pemain
mesti selalu kembali ke pusat operasi setelah membuat pukulan balas dan
bersedia untuk bergerak ke mana-mana arah di gelanggang dalam pukulan
berikutnya. Dalam perlawanan
perseorangan, kedudukan pemain menerima adalah sedikit ke kiri atau kanan pusat
operasi. Ini adalah untuk memberi
peluang kepada pemain mengambil pukulan silang smesy
dan pukulan silang deras yang berkemungkinan berlaku. .
Keinginan untuk berlawan adalah tidak mencukupi. Pemain yang baik perlu mempunyai keinginan
untuk menang. Untuk menjadi seorang
johan, naluri untuk membunuh pukulan mesti ada dalam diri seseorang pemain. Seorang pemain yang mempunyai taktik yang
baik mempunyai kebolehan untuk mengesan tahap pemikiran pihak lawan dimana-mana
peringkat semasa perlawan berlangsung.
Satu sebab kekalahan adalah kerana pemain tidak bermain seperti yang
dikehendaki dalam perlawannya. Seorang pemain perlu memaksa pihak lawan
bermain seperti apa yang dikehendakinya.Penyesuaian pemain di pusat operasi
adalah penting untuk mengawal keseluruhan pukulan pukulan balas laju yang
ditujukan oleh pihak lawan.
Servis Tinggi
Dalam permainan
perseorangan, servis tinggi memberi peluang kepada pihak lawan membuat
serangan, tetapi servis ini juga akan menggerakkan pihak lawan jauh dari
pusat operasi gelanggang ke kawasan
dimana pihak lawan tidak memberi sebarang ancaman. Dengan itu, servis tinggi perlulah cukup
tinggi ke belakang garisan supaya pihak lawan perlu berfikir sebelum membuat
serangan. Setelah melakukan servis ,
pemain perlu kembali ke pusat operasi untuk membuat tindakan yang berikutnya.
Penerimaan
Servis Tinggi
Dalam servis yang
tinggi, pihak penerima servis mempunyai tiga pilhan untuk mengambil servis,
iaitu membuat pukulan lob, smesy atau junam.
Apabila servis tinggi dilakukan oleh pihak lawan, perkara yang utama
semasa menerima servis yang tinggi adalah untuk menilai servis tinggi
tersebut. Jika kualiti servis tersebut
adalah tinggi dan jauh ke belakang, maka adalah dinasihatkan pemain yang menerima
servis melakukan pukulan junam atau lob di depan gelanggang atau de
belakang gelanggang pihak lawan. Walau bagaimanapun, jika servis tinggi itu
adalah lemah, maka pemain dinasihatkan membuat smesy.
Servis
Rendah
Kini, servis
rendah telah banyak dipermainkan oleh pemain perseorangan. Pukulan servis ini untuk mengelakkan pihak
penerima servis yang mempunyai kuasa pukulan smesy yang kuat untuk bertindak
awal atau diharapkan penerima servis akan menaikkan bulu tangkis.
.
Penerimaan
Servis Rendah
Dalam permainan
perseorangan, servis rendah memberi pihak penerima servis hanya dua pilihan,
iaitu menghantar bulu tangkis ke
bahagian depan gelanggang atau naikkan
bulu tangkis ke belakang gelanggang.
Jika servis rendah adalah lemah, penerima servis perlu bergerak bagi mematikan servis tersebut. Dinasihatkan
bahawa tolakan ke belakang oleh penerima servis jangan terlalu tinggi kerana
pihak lawan mempunyai masa yang cukup untuk membuat pukulan serangan. Tolakan rendah ke belakang kiri pemain pihak
lawan patut digunakan kerana ia menghasilkan pukulan balas yang lemah.
Permainan
jaring
Pukulan jaring
yang baik dan tepat akan menyebabkan pihak lawan berada dalam keadaan bertahan.
Cara yang paling sesuai melakukan pukulan jaring adalah dengan membuat sentuhan
jaring awal. Lebih cepat pemain
memainkan pukulan jaring, maka lebih cepat pihak lawan terpaksa membuat
tindakan serta merta. Ini akan member
kelebihan ruang masa kepada pihak pemain membuat tindakan berikutnya.
Konsep Am
dalam Permainan Regu
Permainan regu
dalam badminton merupakan kerjasama antara dua pemain sepasukan. Kejayaan regu akan bergantung kepada
kombinasi yang baik antara satu sama lain.
Kerjasama pasukan adalah sangat
penting dan biasanya pasukan yang terdiri daripada pemain-pemain yang mempunyai kebolehan dan
tahap mental yang hampir sama serta
mempunyai keyakinan yang tinggi antara satu sama lain.
Kedua-dua
pemain perlu sentiasa mengkaji
permainan mereka dan membuat
analisis yang objektif tentang
kelemahan dan kekuatan pasukan. Dalam regu, setiap pemain perlu sentiasa
memikirkan kedudukan dan kebolehan pasangan.
Dengan ini, pemain dapat memainkan pukulan yang akan menghasilkan
pukulan, dimana rakannya dapat menggunakan kebolehan yang ada padnya. Pada masa yang sama, beliau perlu membantu
melindungi sebarang kelemahan yang ada pada rakannya. Kerjasama pasukan yang baik merupakan nadi
kekuatan pasangan regu.
.
TAKTIK ASAS
PERMAINAN REGU
.
1) Kepentingan
servis
Servis yang tidak
baik, tidak akan menghasilkan mata. Ini
adalah peraturan dalam permainan badminton, terutama permainan regu. Servis tinggi tanpa mengelirukan pihak lawan
hanya membawa pihak lawan membuat serangan terhadap pasukan anda. Servis yang tinggi dihadapan jaring hanya akan membawa tolakan kejutan
daripada penerima servis. Oleh itu,
pemain yang membuat servis mesti selalu mengekalkan servis yang mengeliru dan
mengejut denganmemastikan servis beliau mempunyai variasi seperti ditujukan ke
pelbagai arah, kelajuan dan ketinggian.
Contohnya, servis flik, servis rendah dan servis tinggi.
2) Kombinasi
Pasukan
Dalam permainan
regu sekarang, pemain tidak boleh ditetapkan kombinasi kerjasama pasukan,iaitu
sisi dengan sisi atau formasi hadapan dan belakang. Sesiapa juga boleh berada di depan atau
belakang semasa menyerang dan sesiapa juaga boleh berada di kiri atau kanan
sisi semasa bertahan.
3) Pergerakan
Lawan Jam
Dalam permainan
regu, kedua-dua pemain diperlukan bergerak ke seluruh gelanggang pada sepanjang
masa perlawanan. Satu sistem yang
berkesan adalah pergerakan mengikut lawan jam.
Apabila seorang pemain bergerak ke hadapan jaring, pasangannya akan
bergerak ke belakang garisan belakang
gelanggang.
4) Kedudukan
Pasangan Pembuat servis
Pasangan pembuat
servis perlu berada dekat dengan pembuat servis apabila servis dilakukan. Ini akan memastikan lindungan yang berkesan
di belakang gelanggang, terutama semasa flik, dimana pukulan balas serangan yang
akan melepasi kepala pembuat servis yang hanya melindungi kawasan hadapan
gelanggang.
5) Menerima
servis
Pemain perlu berdiri dengan kaki hampir menyentuh garisan
servis pendek untuk menerima servis.
Raket pemain perlu tinggi dan berada dalam keadaan bersedia untuk
menerkam bulu tangkis. Kedudukan ini akan menakutkan tumpuan dan
keyakinan pemain yang membuat servis.
6) Arah servis
Mengikut
peraturan servis, semua servis perlu diarahkan ke kawasan servis gelanggang di
penjuru bertentangan.
7) Penghantaran
servis rendah dan servis tinggi
Apabila membuat
pukulan balas dari servis rendah, terdapat banyak pilihan untuk menghantar
pukulan oleh penerima ke kawasan gelanggang pihak lawan. Walau bagaimanapun, perlu diingatkan bahawa
penerima servis tidak akan tahu jenis dan arah servis yang akan ditujukan
kepadanya oleh pihak lawan. Sehingga servis
dilaksanakan oleh pihak lawan, penerima servis baharulah dapat merancang ,
dimana beliau akan menghantar dan
meletak bulu tangkis tersebut di
gelanggang pihak lawan.
8) Raket Tinggi
Apabila pemain
bergerak ke hadapan gelanggang, raket beliau mesti berada tinggi dalam keadaan
brsedia untuk menerkam dan membuat tolakan di jaring. Ini kerana bulu tangkis yang akan menuju ke
arahnya tidak akan terbang dibawah
garisan putih kuning. Kedudukan raket
yang tinggi akan memberi pemain masa yang lebih untuk memainkan pukulan beliau
dan member masa yang singkat pihak lawan untuk membalas balik pukulan.
9) Variasi
Kelajuan Serangan
Peraturan asas
permainan regu adalah setiap pukulan perlu dilaksanakan selancar dan sehalusnya. Namun, dalam banyak situasi, variasi kelajuan
serangan boleh merungsingkan rentak pihak yang menerima pukulan. Jika pukulan smesy dilaksanakan pada kelajuan
yang sama setiap kali, pihak lawan yang bertahan akan dapat menyesuaikan diri dengan
rentak smesy tersebut. Penggunaan smesy
yang tajam dan bersudut akan menggerak pihak lawan yang bertahan dari belakang ke hadapan jaring dan ini akan
membuat mereka berada dalam keadaan terancam sekirannya pukulan smesy lebih
laju dan ditujukan kea arah badan pemain dan di belakang gelanggang.
10) Serangan Yang
berterusan
Pasangan regu
yang baik mesti sentiasa merancang serangan yang konsisten dalam perlawanan dan
cuba memaksa pihak lawan bermain pukulan defensif sahaja. Permainan regu mesti dibina daripada servis
yang tepat dan kemas, pukulan smesy yang bertenaga dan berkuasa, variasi
kelajuan serangan dan penggunaan elemen yang mengejutkan.
FORMASI
SERANGAN
1) Serangan
hadapan dan belakang
Formasi ini
digunakan apabila bulu tangkis dihantar jauh tinggi ke belakang garisan
gelanggang. Seorang pemain perlu berada
di belakang untuk membuat serangan.
Pasangannya berada di kawasan T dihadapan gelanggang ubtuk mengawal.
2) Serangan
Channel
Kedudukan bulu
tangkis berada di sesetengah
gelanggang di mana pihak lawan
telah membuat pukulan balas yang lemah.
Penumpuan pasangan serangan adalah membuat pukulan serangan smesy kuat
lurus dan terus ke pihak lawan yang terdekat.
Jika pihak lawan dapat membalas pukulan balas yang lemah akan dimatikan
oleh rakan yang berada di hadapan gelanggang.
3) Serangan Wedge
No comments:
Post a Comment