Thursday, 21 August 2014

Konsep Falsafah Islam

Konsep Falsafah Islam
“… falsafah islam berkembang di negara islam dan di bawah naungan Negara islam…hasil pemikiran daripada ahli falsafah yang berada di bawah lingkungan kekuasaan islam tentang hakikat sesuatu dalam premis pemikiran yang logik dan sistematik..
-Sheikh Mustafa Abd Al Razak

Falsafah Islam
Menurut Ahli Falsafah, mempunyai tiga aspek:
Menurut Al Farabi :

Dikategorikan kepada :
i)             Ilmu fizik
ii)            Ilmu matematik
iii)           Ilmu ketuhanan

i)             Falsafah teori
ii)            Falsafah amalan
i)             Ilmu wahyu
ii)            Ilmu akhirat

Konsep Pendidikan
“ Satu proses berterusan bagi memupuk seluruh potensi semulajadi manusia dari segi intelek, akhlak,rohani dan jasmani secara bersepadu dan seimbang kearah pembentukan insan soleh yang membawa kepada kebaikan di dunia dan akhirat “
-Menurut perspektif islam

Pendidikan barat
Pendidikan islam
Satu proses melatih akal, jasmani dan moral untuk menjadi insan dan warganegara yang baik
Pendidikan mempunyai pengertian yang lebih luas dan syumul
Perspektif barat hanya menekankan aspek jasmani dan luaran, tetapi islam mengambil kira aspek kerohanian

Pendidikan islam
“ pendidikan islam ialah proses mendidik dan melatih akal, jasmani, rohani dan emosi manusia berasaskan sumber wahyu, Al Quran dan As Sunnah, pengalaman daripada salafus soleh serta ilmuan muktabar. Proses ini bertujuan bagi melahirkan insan yang soleh dan mampu memikul tanggungjawab yang dipertanggungjawabkan oleh Allah keatas manusia supaya mengimarahkan alam ini untuk kebahagiaan hidup di dunia dan akhirat “

Abdul Halim EL-Muhammady (1993)

“ pendidikan merupakan proses yang dilalui oleh anak didik dengan bimbingan yang dilakukan secara sengaja oleh pendidik untuk mencapai tujuan bagi membentuk muslim berlandaskan ajaran islam “
Abd Halim Hj. Mat Diah (1989)

Tujuan pendidikan islam

·         Mendidik murid berakhlak mulia
·         Mendidik roh halus dan sempurna
·         Mengasuh murid berkelakuan baik,menghormati orang dan berakhlak mulia
·         Membiasakan murid dengan adab yang mulia
·         Membiasakan murid dengan kebersihan, kesucian dan keikhlasan
Matlamat pendidikan islam
Membentuk dan memperkembangkan insan supaya menjadi muslim yang berilmu, beriman, beramal soleh dan berperibadi mulia
§ 

Rounded Rectangle: Al-nafsiyah (pendidikan jiwa)   Melahirkan insan yang taat perintah Allah

 

 Falsafah Pendidikan Islam

“ pendidikan islam adalah salah satu usaha berterusan untuk menyampaikan ilmu, kemahiran, dan penghayatan islam berdasarkan al quran dan as sunnah bagi membentuk sikap, kemahiran, keperibadian dan pandangan hidup sebagai hamba Allah yang mempunyai tanggungjawab untuk membangun diri, masyarakat, alam sekitar dan negara kearah mencapai kebaikan di dunia dan kesejahteraan abadi di akhirat ‘’
Kementerian pendidikan Malaysia (1997)
“ Falsafah Pendidikan Islam bertujuan untuk menyediakan manusia melalui pengalaman dan ilmu pengetahuan yang cukup agar dia kenal dirinya serta tugas dan tanggungjawabnya, mengetahui cara menjalankan tanggungjawab sebagai hamba dan khalifah agar menjadi insan yang soleh (berteraskan roh islam).  Dengan kata lain, falsafah pendidikan islam merupakan usaha pelaksanaan teori dan kaedah dalam bidang pendidikan.  Justeru, falsafah pendidikan islam merangkumi aspek-aspek seperti matlamat, kandungan dan dasar pendidikan islam ”
Perkara penting dalam falsafah pendidikan islam ialah akidah, ibadah, ketrampilan dan kepimpinan
Pandangan Ahli Falsafah Islam
Ibnu Rushd (520-595 Hijrah)
ü  Nama sebenar beliau ialah Abu Al walid Muhammad Bin Ahmad Bin Muhammad Bin Ahmad Bin Ahmad Bin Rushd
ü  Dikenali di barat dengan nama “Averroes” yang juga terkenal dengan gelaran “pendeta Abu Al Walid”
ü  Lahir di Kota Cordova (tanah Andalusia/Sepanyol) pada zaman gelap
ü  Dibesarkan di  kota Cordova dalam bidang ilmu perundangan islam dan ilmu perubatan
ü  Berasal daaipada keluarga terpelajar dan latar belakang keturunan islam yang terkenal
ü  1169, dilantik sebagai hakim  di Kota Seville yang kemudiannya di kota cordova
ü  Rajin membaca, mengkaji dan mengarang
Falsafah hidup beliau
i)             Hidup sederhana dan bersahaja
ii)            Bersifat pemurah kepada semua orang walaupun ada yang pernah memusuhi atau menghina dirinya
iii)           Bersifat rendah diri terutama kepada orang-orang miskin, tetapi mengambil berat tentang harga diri dan maruah dirinya dan pantang merendah diri kepada orang-orang yang berpangkat besar.
Sikap yang tegas dan sering mengeluarkan pendapat yang bernas menyebabkan dia tidak disukai raja.  Hasutan daripada musuh yang mencemburui kedudukannya  telah menyebabkan dia disingkirkan daripada jawatannya.  Akibatnya, beliau terpaksa  hidup menderita dalam buangan
Sumbangan
§  Atas arahan khalifah abu yaakob , Ibnu Rushd telah ditugaskan untuk mengkaji dan menyaringkan hasil pemikiran Aristotle, ahli falsafah Yunani tua.
§  Pembicaraan falsafah Ibnu Rusyd tertumpu kepda persoalan-persoalan berhubung metafizik, khususnya ketuhanan.
§  Beliau banyak mengemukan idea-idea yang bernas dan baru dalam bidang falsafah malah dalam ilmu perubatan dan perundangan islam.
§  Kebanyakan karyanya mengenai falsafah dan perubatan diterjemahkan ke dalam bahasa latin dan Hebrew
Karya
·         Kulliyah fit-thibb- 16 jilid mengenai perubatan umum
·         Mabadil falsafah (Penghantar Ilmu Falsafah)
·         Tafsir Urjuza (perubatan dan tauhid,Taslul
·         Kasyful Adillah(ilmu kalam dan mengungkap persoalan falsafah dan agama)
·         Tahafatul Tahafut (ulas buku imam Al Ghazali, Tahafatul Falaisafah
·         Muwafaqatil Hikmah Wal Syari’a (persamaan falsafah dengan agama)
Al Ghazali (1058-1111)
·         Lahir pada tahun 1058 di Tus, Khurasan, Iran
·         Ayahnya mengharapkan dia dan abangnya menjadi seorang yang alim, apabila ayahnya meninggal dunia,mereka telah memasuki madrasah di Gurgan untuk belajar ilmu Fiqh
·         Tujuh tahun kemudian, beliau  ke Tus dan melanjutkan pelajaran dalam bidang agama, falsafah, logik dan lain-lain dengan  Imam al-Haramayn.
·         Pada 1081, beliau dilantik menjadi professor di Baghdad
·         Meninggal di Tus pada tahun 1111
Sumbangan
Menghasilkan lebih 400 buah karya dalam bidang teologi, falsafah, sains dan ilmu Sufi.  Antaranya ialah :
1.    Tahafut al-Falasifa (The Incoherence of The Philosophers) yang menolak sepenuhnya pandangan Plato dan Aristotle
2.    Ihya al Ulumuddin – (sains islam) : fiqh, kalam (teologi) dan ilmu sufi
3.    Maqasid al falasifa –membentangkan teori asas falsafah
4.    Miyar al-Ilm fi fan al-Mantik (Criterion of Knowledge in the Art of Logic)
5.    Mihak al-Nazar fi fan al-Mantik (Touchstone of Reasoning in Logic)
6.    Al-Qistas al-Mustaqim (The correct Balance)
Ibn Khaldun (1332-1406)
§  Tokoh falsafah, sejarah dan sosiologi
§  Nama penuh beliau ialah Abdurahman Bin Muhammad bin Muhammad bin Muhammad bin Al-Hasan bin Jabir bin Muhammad bin Ibrahim bin Abdurrahman bin Ibn Khaldun
§  Dilahirkan pada 1332 di Tunis, Tunisia
§  Mendapat pendidikan awal yang berbentuk tradisional seperti Quran, hadis, tatabahasa, retorik dan puisi
§  Meneruskan pelajaran sehingga berusia 19 tahun apabila ketika itu berlakunya The Great Plaque  bermula dari Samarkand  sehingga Maritania
§  Kemudian menceburkan diri dalam bidang politik
Sumbangan
ü  Menulis sejarah dunia dalam bentuk naskah yang dikenali sebagai al-Muqaddimah atau Prolegomena yang mengenalpasti unsur-unsur psikologi, ekonomi, persekitaran dan sosial.
ü  Menganalisis mengenai dinamika hubungan kelompok serta memperlihatkan kepentingan al-Asabiyyah bagi mewujudkan tamadun baru serta meningkatkan kuasa politik dalam kalangan masyarakat
Karya
·         Bidang sejarah- universal History dan Sejarah Maghrib
·         Bidang keagamaan – Lubab al-Mahsul (Summary of The Result) dan Syifa’ as-Sail (Healing of the Inquirer)
Al Farabi (870-950 AD)
v  Nama penuh beliau ialah Abu Nasr Mohammad Ibn al-Farakh
v  Dilahirkan pada 870 AD di Wasij, sebuah perkampungan kecil berhempiran Farab, Turkistan
v  Mendapat pendidikan awal di Farab dan Bukhara kemudian melanjutkan pelajaran di Baghdad sehingga 942 AD
v  Ahli falsafah, sains dan pakar bahasa
v  Pada awalnya menceburkan diri dalam bidang kehakiman sebagai Qadi kemudian menjadi seorang guru
v  Meninggal dunia di Damascus pada tahun 950 AD ketika berumur 80 tahun
Sumbangan
§  Beliau merupakan seorang Neoplatonist yang telah banyak menggabungkan pemikiran Plato dan Aristotle dengan teologi.  Oleh itu, beliau telah digelar sebagai tok guru kedua atau al-muallim al-Thani, dibelakang Aristotle, mahaguru pertama
§  Membahagikan pengajian logik kepada dua kategori, iaitu Takhayyul(idea) dan Thubut (bukti).
§  Menghasilkan 117 buku termasuk 43 naskah (logik), metafizik (11), etika (7), sains politik (7), muzik dan perubatan (17)
Karya
o   Fusus al-Hikam – digunakan sebagai buku teks falsafah sehingga kini di beberapa institusi di Negara-negara timur.
o   Al-ihsa al ulum – menghuraikan klasifikasi dan prinsip-prinsip asas sains
o   Ara Ahlul Madina  al-Fadila (The model City) – menyumbang dalam bidang sosiologi dan sains politik
o   Al-musiqa – sebuah buku muzik




No comments:

Post a Comment