Kurikulum boleh didefinisikan kepada dua iaitu definisi spesifik
dan definisi umum. Menurut definisi spesifik menyatakan bahawa kurikulum
merujuk kepada pelbagai aktiviti pembelajaran di dalam dan di luar bilik
darjah. Kurikulum berdasarkan definisi umum ialah proses aktiviti yang dialami
oleh seseorang individu dari peringkat kematangan mentah kanak-kanak sehingga
ke peringkat kematangan orang dewasa.
Berdasarkan penulisan Ishak Ramly (2003), kurikulum
merangkumi semua pengalaman yang didapati di dalam dan di luar sekolah dan
perkara yang diajarkan di sekolah dan bilik darjah. Beliau turut mengelaskan
kurikulum kepada tiga bahagian iaitu kurikulum sebagai program yang dirancang
dan dilaksanakan di sekolah, kurikulum sebagai program yang dirancang dan
dilaksanakan secara praktikal di dalam kelas serta kurikulum adalah pengisian
sepanjang hayat bagi membudayakan ilmu dan pengalaman individu ataupun
berkumpulan.
Yusuf Hashim (2000) pula beranggapan bahawa kurikulum
sebagai laluan atau balapan bagi sesuatu pertandingan perlumbaan kereta kuda
berdasarkan maksud perkataan kurikulum yang berasal daripada perkataan Latin
iaitu Curere yang bermaksud laluan. Menurut Haris Md. Jadi (1991), kurikulum
bermaksud suatu siri rancangan pengajaran yang disusun bertujuan membolehkan
pelajar menguasai ilmu pengetahuan, kemahiran dan aplikasi ilmu tersebut. Ia
juga meliputi segala matlamat pembelajaran yang dirancangkan termasuk
pengalaman dan kaedah mengajar, bahan-bahan pengajaran serta teknik penilaian
yang dirancangkan.
Berdasarkan Laporan Jawatankuasa Kabinet
(1979), kurikulum mengandungi segala rancangan yang dikendalikan oleh sesebuah
sekolah ataupun institusi pendidikan bagi mencapai matlamat pendidikan.
Tafsiran kurikulum yang lengkap adalah dirumuskan bahawa kurikulum merangkumi
pengalaman kehidupan nyata dan tidak nyata yang dipilih, diorganisasi dan
disusun oleh sarjana pendidikan dan pakar kurikulum secara teliti dan
professional demi menjadikan pelbagai jenis aktiviti pembelajaran sama ada di
dalam mahupun di luar bilik darjah bagi semua peringkat persekolahan.
No comments:
Post a Comment